Egyszerűsített foglalkoztatás

Időállapot:

A PDF fájl elkészítése - az anyag hosszától függően - akár néhány percig is eltarthat. Kérjük várjon türelemmel.

A PDF megnyitása, vagy mentése után nyugodtan bezárhatja ezt az üzenetablakot.

PDF változat | Nyomtatható változat

Szerző: Varga Ferenc, 2024-01-01 - Hatályos, Módosítva: 2024-04-16 15:23:35

Tartalomjegyzék:

A téma rövid leírása

A normál munkaviszonytól egyszerűbb foglalkoztatási forma. Alkalmi és időszaki foglalkoztatásra használható, kevés adminisztrációval járó foglalkoztatási forma. A Munka törvénykönyvének csak bizonyos, meghatározott pontjai vonatkoznak e foglalkoztatási formára.

1. Az egyszerűsített foglalkoztatás

Olyan feltételekkel létesített munkaviszony, mely a Munka törvénykönyve által szabályozott, szigorú feltételekhez kötött munkaviszonytól egyszerűbb feltételekkel, azaz egyszerűsített módon létesíthető 2010. április 1-től kezdődően. Ez az egyszerűsített foglalkoztatási forma váltja fel a 2010. március 31-ig élő Alkalmi Munkavállalói Könyvet. A 2010. április 1-től érvényes szabályozás 2010. július 31-ig élt. 2010. augusztus 1-től teljesen átalakult ez a foglalkoztatási forma.

Egyszerűsített foglalkoztatás keretében

- alkalmi munkára

- mezőgazdasági, továbbá turisztikai idénymunkára

lehet munkavállalót foglalkoztatni.

1.1. Alkalmi munka

1.1.1. Az alkalmi munkavégzés feltételei

A munkáltató és a munkavállaló között összesen legfeljebb öt egymást követő naptári napig, és egy naptári hónapon belül összesen legfeljebb tizenöt naptári napig, és egy naptári éven belül összesen legfeljebb kilencven naptári napig létesített, határozott időre szóló munkaviszony.

Az alkalmi munkára egy naptári napon a foglalkoztatott munkavállalók létszáma nem haladhatja meg

- főállású személyt nem foglalkoztató munkáltató esetén az egy főt

- egy főtől öt főig terjedő munkavállaló foglalkoztatása esetén a két főt

- hattól húsz főig terjedő munkavállaló foglalkoztatása esetén a négy főt

- húsznál több munkavállaló foglalkoztatása esetén a munkavállalói létszám húsz százalékát

A napi alkalmi munkavállalói létszámkeretet a munkáltató a tárgyév napjaira egyenlőtlenül beosztva is felhasználhatja, de a fel nem használt létszámkeret a következő évre nem vihető át.

Az alkalmi munkára foglalkoztatható munkavállalók létszámát a tárgyév első, illetve hetedik hónapját megelőző hat havi, ha a munkáltató ennél rövidebb ideje működik, működésének egész hónapjaira eső átlagos statisztikai létszám alapján kell meghatározni.

Példa:
Egy teljes évet (2024) figyelve meg kell nézni, hogy 2024.01. hónapját megelőző hat hónapban (2023.07.01 – 2023.12.31.) hány főállású munkavállalót foglalkoztatott az adózó. Ha ez négy fő, akkor naponta 2 főt alkalmazhat alkalmi munkára 2024. első félévében. Júliusban meg kell nézni, hogy az előző hat hónapban (2024.01.01 2024.06.30) hány főállású munkavállaló volt foglalkoztatva. Ha ez 15 fő, úgy naponta 4 főt alkalmazhat alkalmi munkára.

Így összesen 182 napon át 2 főt, azaz 364 napot, 183 napon át 4 főt, azaz 732 napon át, összesen 1 096 napon át lehet alkalmi munkavállalót foglalkoztatni.

Az 1096 napi foglalkoztatottsági lehetőség éves keret, melyet egyenlőtlenül is fel lehet használni.

Ha 5 napon át 15 főt alkalmazott, akkor 1 096 - (5 * 15) = 1 021 napi foglalkoztatási lehetősége maradt. Ha 10 napon át további 20 főt alkalmazott, akkor 1 021 - (10 * 20) = 821 napi foglalkoztatási lehetősége maradt.

Ha az alkalmi foglalkoztatás egyik nap 22.00 órakor kezdődik és másnap 2.00 óráig tart, két napra kell a munkavállalót bejelenteni és két napi közterhet kell megfizetni, két nap kerül felhasználásra az 1. pontban írt keretből.

A fenti korlátozások a filmipari statiszta alkalmi munkára irányuló egyszerűsített foglalkoztatása esetén nem kell alkalmazni.

Filmipari statiszta az a természetes személy, aki a 3711 FEOR számmal azonosított foglalkozásúnak minősül, feltéve, hogy tevékenysége a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvényben meghatározott filmalkotás elkészítésében való kisegítő (pótolható) jellegű részvételre irányul és e tevékenységből származó napi nettó jövedelme nem haladja meg az e törvényben meghatározott mértéket.

Ha a munkáltató az egyszerűsített foglalkozás engedélyezett időtartamát túllépi, a túllépés napjától ezt az alkalmazási formát nem folytathatja, illetve a túllépés napjára visszamenőlegesen át kell térnie a normál munkaviszonyos foglalkoztatásra.

A munkáltató az érintett munkavállalót a normál munkaviszonyos jogviszonyban még legalább addig az időtartamig tovább kell foglalkoztatnia, mint amennyi ideig a szabálytalan foglalkoztatása fennállt. A munkavállaló egyszerűsített foglalkoztatásának bejelentését először törölni kell a XXT1042E nyomtatványon, majd bejelenteni a XXT1041-es nyomtatványon.

1.1.2. Az alkalmi munka közterhei
• filmipari statiszta alkalmi munkából származó napi nettó jövedelemének maximum a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 12 %-a lehet, tehát 32.000 Ft/nap.
• a filmipari statiszta napi közterhe a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 3 %-a lehet, tehát 8.000 Ft/nap.
• mezőgazdasági és turisztikai idénymunka napi közterhe a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 0,5 %-a lehet, tehát 1.300 Ft/nap.
• az alkalmi munka napi közterhe a hónap első napján érvényes minimálbér 1 %-a lehet, tehát 2.700 Ft/nap.

Az összegeket minden esetben 100 forintra kell kerekíteni.

Az állami adó- és vámhatóság a minimálbér változásának napját magában foglaló hónap 10. napjáig honlapján közzéteszi a közterhek mértékét, a filmipari statiszta alkalmi munkából származó napi nettó jövedelmét és a nyugellátás meghatározott alapját.

A közteher megfizetésével mentesül a munkáltató a társadalombiztosítási járulék, rehabilitációs hozzájárulás megfizetése alól. Nem kell Szja-előleget vonni.

A magánszemélynek nem kell jövedelmet megállapítania és bevallást benyújtania, kivéve
- ha az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevétele meghaladja az e foglalkoztatás naptári napjai száma és az adóév első napján hatályos kötelező legkisebb munkabér 130 %-át, vagy ha részére garantált bérminimum jár, akkor a garantál bérminimum napibérként meghatározott összeg 130 %-át (e szorzat a továbbiakban: mentesített keretösszeg). A minimálbér 2024-ben 12.270 Ft/nap, 130 %-a 15.951 Ft/nap, a garantált bérminimum 14.990 Ft/nap, 130 %-a 19-487 Ft/nap.

Ha a magánszemélynek a személyi jövedelemadó-bevallási kötelezettségét teljesítenie kell (mentesített keretösszeget meghaladó jövedelmet szerzett), jövedelemként a mentesített keretösszeget meghaladó részét kell figyelembe venni.

Ez az előírás érvényes az állami adóhatóság által összeállított adóbevallási tervezet felhasználásával elkészített személyi jövedelemadó bevallásban is.

A filmipari statisztaként végzett - e törvény hatálya alá tartozó - alkalmi munkából származó bevételéből nem kell jövedelmet megállapítania és bevallást benyújtania.

Ha az egyszerűsített foglalkoztatás keretében alkalmazott személy foglalkoztatása nem felel meg a fenti szabályoknak, úgy a foglalkoztatott személy után a személyi jövedelemadó- és járulékfizetési kötelezettségekre a normál munkaviszonyban foglalkoztatottakra előírt szabályok vonatkoznak.

1.2. Mezőgazdasági idénymunka

1.2.1. A mezőgazdasági idénymunka feltételei

A növénytermesztési, erdőgazdálkodási, állattenyésztési, halászati, vadászati ágazatba tartozó munkavégzés, továbbá a termelő, termelői csoport, termelői szervezet, illetve ezek társulása által a megtermelt mezőgazdasági termékek anyagmozgatása, csomagolása - a továbbfeldolgozás kivételével - feltéve, hogy azonos felek között a határozott időre szóló munkaviszony időtartama nem haladja meg egy naptári éven belül a százhúsz napot,

1.2.2. A mezőgazdasági idénymunka közterhei

• mezőgazdasági idénymunka napi közterhe a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 0,5 %-a lehet, tehát 1.300 Ft/nap.

A közteher megfizetésével mentesül a munkáltató a társadalombiztosítási járulék, rehabilitációs hozzájárulás megfizetése alól. Nem kell Szja-előleget vonni.

A magánszemélynek nem kell jövedelmet megállapítania és bevallást benyújtania, kivéve
- ha az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevétele meghaladja az e foglalkoztatás naptári napjai száma és az adóév első napján hatályos kötelező legkisebb munkabér 130 %-át, vagy ha részére garantált bérminimum jár, akkor a garantál bérminimum napibérként meghatározott összeg 130 %-át (e szorzat a továbbiakban: mentesített keretösszeg). A minimálbér 2024-ben 12.270 Ft/nap, 130 %-a 15.951 Ft/nap, a garantált bérminimum 14.990 Ft/nap, 130 %-a 19-487 Ft/nap.

Ha a magánszemélynek a személyi jövedelemadó-bevallási kötelezettségét teljesítenie kell (mentesített keretösszeget meghaladó jövedelmet szerzett), jövedelemként a mentesített keretösszeget meghaladó részét kell figyelembe venni.

Ez az előírás érvényes az állami adóhatóság által összeállított adóbevallási tervezet felhasználásával elkészített személyi jövedelemadó bevallásban is.

Ha az egyszerűsített foglalkoztatás keretében alkalmazott személy foglalkoztatása nem felel meg a fenti szabályoknak, úgy a foglalkoztatott személy után a személyi jövedelemadó- és járulékfizetési kötelezettségekre a normál munkaviszonyban foglalkoztatottakra előírt szabályok vonatkoznak.

1.3. Turisztikai idénymunka

1.3.1. A turisztikai idénymunka feltételei

A kereskedelemről szóló törvényben meghatározott kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatási tevékenységet folytató munkáltatónál végzett idénymunka, munkaviszony időtartama nem haladja meg egy naptári éven belül a százhúsz napot.

A hivatkozott törvény értelmében kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatási tevékenység az idegenvezetői tevékenység, a lovas szolgáltató tevékenység, a szálláshely-szolgáltatási tevékenység, a tartós szálláshasználati szolgáltatási tevékenység, valamint az utazásszervezői és utazásközvetítői tevékenység.

1.3.2. A turisztikai idénymunka közterhei

• turisztikai idénymunka napi közterhe a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 0,5 %-a lehet, tehát 1.300 Ft/nap.

Az összegeket minden esetben 100 forintra kell kerekíteni.

A közteher megfizetésével mentesül a munkáltató a társadalombiztosítási járulék, rehabilitációs hozzájárulás megfizetése alól. Nem kell Szja-előleget vonni.

A magánszemélynek nem kell jövedelmet megállapítania és bevallást benyújtania, kivéve
- ha az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevétele meghaladja az e foglalkoztatás naptári napjai száma és az adóév első napján hatályos kötelező legkisebb munkabér 130 %-át, vagy ha részére garantált bérminimum jár, akkor a garantál bérminimum napibérként meghatározott összeg 130 %-át (e szorzat a továbbiakban: mentesített keretösszeg). A minimálbér 2023-ban 10.670 Ft/nap, 130 %-a 13.871 Ft/nap, a garantált bérminimum 13.630 Ft/nap, 130 %-a 17.719 Ft/nap.

Ha a magánszemélynek a személyi jövedelemadó-bevallási kötelezettségét teljesítenie kell (mentesített keretösszeget meghaladó jövedelmet szerzett), jövedelemként a mentesített keretösszeget meghaladó részét kell figyelembe venni.

Ez az előírás érvényes az állami adóhatóság által összeállított adóbevallási tervezet felhasználásával elkészített személyi jövedelemadó bevallásban is.

Ha az egyszerűsített foglalkoztatás keretében alkalmazott személy foglalkoztatása nem felel meg a fenti szabályoknak, úgy a foglalkoztatott személy után a személyi jövedelemadó- és járulékfizetési kötelezettségekre a normál munkaviszonyban foglalkoztatottakra előírt szabályok vonatkoznak.
.
1.4.1. Az alkalmazás feltételei

Ha a munkáltató és a munkavállaló alkalmi munkára és idénymunkára is létesít egymással munkaviszonyt, akkor ezek együttes időtartama sem haladhatja meg az évi 120 napot.

2010-ben az új törvény hatálybalépéséig az alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatásban és egyszerűsített foglalkoztatásban eltöltött napok számát az új törvény szerinti időtartamok számításánál nem kell figyelembe venni.

A törvény szabályai nem zárják ki, hogy az egyszerűsített módon létesített munkaviszonyt a munkáltató és a munkavállaló az Mt. általános szabályai szerint létesítse.

Az a munkáltató, aki 300 ezer forintot, vagy ezt meghaladó összegű adótartozást halmoz fel akár az egyszerűsített foglalkoztatásból, akár az általános szabályok szerinti foglalkoztatásból származó adókból, egyszerűsített foglalkoztatásra nem jogosult mindaddig, míg adótartozását ki nem egyenlíti, eddig az időpontig nem alkalmazhatja kedvezményes közteher fizetési lehetőséget.

Egyszerűsített foglalkoztatás céljából létrejött munkaviszony

- a munkáltató bejelentési kötelezettségének teljesítésével

- nem elektronikus úton bevallásra kötelezett munkáltató választása szerint, az egyszerűsített foglalkoztatás céljából munkaviszony egyszerűsített munkaszerződés megkötésével is létrejöhet, de a bejelentési kötelezettségnek ekkor is eleget kell tenni. Az egyszerűsített munkaszerződést legkésőbb a munka megkezdéséig kell írásba foglalni.

Amennyiben azt a munkavállaló kéri, az egyszerűsített munkaszerződést minden esetben írásba kell foglalni.

Nem létesíthető egyszerűsített foglalkoztatásra munkaviszony olyan felek között, akik között a szerződés megkötésekor már a Munka Törvénykönyvéről szóló törvény szabályai szerint létesített munkaviszony már fennáll.

Ha a munkaviszony eredetileg nem egyszerűsített foglalkoztatás céljából jött létre, a munkaszerződés nem módosítható annak érdekében, hogy a munkáltató a munkavállalót egyszerűsített foglalkoztatás keretében foglalkoztassa.

Nem létesíthető egyszerűsített foglalkoztatásra irányuló jogviszony a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény 1. § e) pontjában, valamint a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 1. § (1) bekezdésében meghatározott munkáltató által az alaptevékenységébe tartozó feladatai ellátására.

Egyszerűsített foglalkoztatás esetén a munkavégzés megkezdése előtt a munkáltatónak meg kell győződnie arról, hogy a munkavállaló a munka elvégzésére alkalmas, a munkavállaló esetleges testi vagy egészségügyi fogyatkozása a biztonságos munkavégzést és a munkavállaló testi épségét nem veszélyezteti.

Fő szabály, hogy az egyszerűsített foglalkoztatásnak nem feltétele az előzetes foglalkozás-egészségügyi vizsgálat, kivéve:

- fiatalkorú (18 év alatti) foglalkoztatása esetében

- idősödő (nyugdíjkorhatárt elérte) munkavállaló foglalkoztatása esetében

- terhes nő foglalkoztatása esetében

- szoptató anya foglalkoztatása esetében

- ha a munkakör ellátásához személyi higiénés orvosi vizsgálat szükséges (élelmiszer forgalmazás, pultos)

Elsőre kedvezőnek tűnik ez a megoldás, de egy baleset esetén felmerülhet a kérdés, a munkáltató tényleg meg tudta állapítani, hogy a munkavállaló alkalmas volt a munkára? Javasoljuk, hogy legalább a rendszeresen visszatérő munkavállalók alkalmi orvosi vizsgálatát végeztesse el a munkáltató.

Függetlenül attól, hogy mennyi időre történik a foglalkoztatás, a munka és tűzvédelmi oktatást meg kell tartani. Az oktatást a munkáltató is megtarthatja (nem kell feltétlenül külső szakembert erre felkérni). Fontos azonban az oktatás dokumentálása az oktatási naplóban.

Ennél a foglalkoztatási formánál is kötelező védőeszközt biztosítani a munkavállalónak. Ez főleg az építőiparban jelent problémát, mert a védőeszközök egy része egészségügyi okokból nem cserélhető a munkavállalók között. Ez adott esetben nagyon megdrágítja a foglalkoztatást.

A munkahelyre vonatkozó kockázatértékelést ki kell egészíttetni az alkalmi munkavállalók által végzett tevékenységgel.

A tanulmányi célú vagy hallgatói mobilitási tartózkodási engedéllyel, illetve a hallgatói mobilitási igazolással rendelkező harmadik országbeli állampolgár munkát a szorgalmi időszakban hetente legfeljebb harminc órában, szorgalmi időszakon kívül évente legfeljebb kilencven napon teljes munkaidőben végezhet.

1.4.2. Eltérés az Mt. szabályaitól

Egyszerűsített foglalkoztatás esetén az Mt. előírásai közül nem kell alkalmazni

- A munkaviszonyból származó kötelezettség vétkes megszegése esetére a megkötött munkaszerződésben nem lehet hátrányos jogkövetkezményeket kikötni.

- A munkáltatónak nincs olyan kötelezettsége, hogy tájékoztatja a munkavállalókat a teljes vagy részmunkaidős, a távmunkavégzésre irányuló, valamint a határozatlan idejű munkaviszony keretében történő foglalkoztatás lehetőségéről.

- A munkavállaló nem köteles a munkaszerződést módosítani a munkavállaló kérésére.

- A munkáltató a munkavállaló ajánlatára nem köteles a gyermek hároméves koráig a munkaszerződést a napi munkaidő felének megfelelő tartamú részmunkaidőre módosítani.

- A munkáltató a munkavállaló kérelmére munkájáról nem köteles írásban értékelést adni.

- A munkaidő-beosztást nem kell előre közölni.

- A vasárnapi rendes munkaidő alkalmazásának nincsenek előzetes feltételei.

- Ha a munkavállaló részére vasárnapra rendes munkaidőt osztottak be, számára a közvetlenül megelőző szombatra is rendes munkaidő osztható be.

- A határozott idejű munkaviszony meghosszabbításának nincsenek korlátai.

- Nem vonatkoznak e munkaviszonyra a vezető állású munkavállalóra vonatkozó speciális szabályok.

- Nincs korlátozva a munkáltató felmondási lehetősége pl. várandóság, szülési szabadság miatt.

- A munkáltató általi felmondást nem kell indokolni.

- A munkáltató által történő felmondásra nem vonatkoznak a felmondási tilalmi idők.
- Készenléti jellegű munkakör szabályai nem alkalmazandók

- A szabadság kiadásának szabályai nem alkalmazandók

- A szülési szabadság nincs

- A betegszabadság nincs

- A fizetés nélküli szabadság nincs

Alkalmi munkavállalás esetében továbbá

- a munkaidő-beosztás az egybefüggő munkavégzés első napján is közölhető

- munkaidőkeret hiányában is elrendelhető az egyenlőtlen munkaidő-beosztás

- munkaviszony megszűnése esetén nem kell kiadni a jogszabályban előírt igazolásokat

- a minta munkaszerződés használata esetében nem kell külön nyilvántartani a rendes és rendkívüli munkavégzés időtartamár, a készenlétet és a szabadságot

- a minta munkaszerződés használata esetében nem kell a kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást kell adni.

1.4.3. Jövedelem, adatszolgáltatás

Az előírt korlátok betartásával történő foglalkoztatásból származó jövedelemnek a kifizetett (nettó) munkabér száz százalékát kell tekinteni.

E foglalkoztatási forma keretében megállapított keresetre is alkalmazni kell a minimálbér, illetve a garantált bérminimumra vonatkozó előírásokat azzal az eltéréssel, hogy 2012.01.01-től az egyszerűsített foglalkoztatás céljára létesített munkaviszony alapján személyi alapbérként, illetve teljesítménybérként - a meghatározott feltételeknek megfelelően - legalább a kötelező legkisebb munkabér 85%-a, garantált bérminimum esetén 87%-a jár.

A filmipari statiszta alkalmi munkából származó napi nettó jövedelme nem haladhatja meg a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 12 százalékát, amely összeget száz forintra kerekítve kell meghatározni.

Ha a magánszemélynek az egyszerűsített foglalkoztatásból szerzett jövedelmét (a mentesített összeget meghaladó jövedelmet), a bevallásban a jövedelmet bérként kell szerepeltetni, így utólagos Szja-fizetési kötelezettség keletkezhet.

Az így alkalmazott munkavállaló nem minősül a Tbj. szerinti biztosítottnak, de nyugellátásra, baleseti egészségügyi szolgáltatásra, valamint álláskeresési ellátásra szerez jogosultságot.

Ha az egyszerűsített foglalkoztatás keretében foglalkoztatott személy más jogon nem biztosított és egészségügyi ellátásra sem jogosult, ez a foglalkoztatás nem mentesíti az egészségügyi szolgálati járulék megfizetése alól.

1.4.4. Költség elszámolási korlátok

Költségkén figyelembe nem vehető kiadások, nem a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költség

- az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvény szabályai szerint létesített munkaviszonyban foglalkoztatott részére a magánszemély által az egy napi munkáért kifizetett munkabérből a minimálbér napi összegének kétszeresét meghaladó mértékű kifizetés

1.4.5. A nyugellátás számítási alapja
• a mezőgazdasági és turisztikai idénymunka esetén fizetett közteher naponta a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 1,4 százaléka, tehát 3.700 forint.
• alkalmi munka és filmipari statiszta közteher fizetése esetén naponta a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 2,8 százaléka, tehát 7.500 forint.
azzal, hogy az ellátási alapot száz forintra kerekítve kell meghatározni.

1.5. Bejelentési, bevallási szabályok

1.5.1. Bejelentési kötelezettség

Egyszerűsített foglalkoztatás esetén a munkáltató köteles az illetékes elsőfokú állami adóhatóságnak a munkavégzés megkezdése előtt bejelenteni a

a) a munkavállaló nevét

b) a munkáltató adószámát

c) a munkavállaló adóazonosító jele és TAJ számát

d) az egyszerűsített foglalkoztatás jellegét

e) a munkaviszony napjainak számát

A bejelentési kötelezettség történhet

- elektronikus kapcsolattartás útján

- az országos telefonos ügyfélszolgálaton

A bejelentés esetleges visszavonására és módosítására a foglalkoztatás jellegének változása, illetve a munkavégzés meghiúsulása esetén

- az egyszerűsített foglalkoztatás bejelentését követő két órán belül, vagy

- ha a bejelentésben foglaltak szerint a foglalkoztatás a bejelentés napját követő napon kezdődött, vagy ha a bejelentés egy napnál hosszabb időtartamú munkaviszonyra vonatkozott, a módosításra a módosulás napján délelőtt 9 óráig van lehetőség.

Ha a munkáltató a módosítást a fenti időpontig nem jelentette be, a közteher-fizetési kötelezettségének köteles eleget tenni.

Az elektronikus bejelentéshez a XXT1042E nyomtatványt kell használni.

Az egyszerűsített foglalkoztatással kapcsolatos adatok telefonon, a 185-ös hívószám felhívásával, helyi tarifával az alábbiak szerint intézhetőek:

- A telefonon történő bejelentés során a bejelentős első alkalommal kap egy regisztrációs számot, melyet a következő alkalmak során használni kell.

- A bejelentés során közölni kell a munkáltató adószámát, a munkavállaló adóazonosító jelét és TAJ számát, a foglalkoztatás jellegét (alkalmi munka, turisztikai, illetve mezőgazdasági idénymunka) valamint a munkaviszony napjainak számát.

- A bejelentést követően a telefonos ügyfélszolgálat tájékoztatja a bejelentőt a bejelentő regisztrációs számáról, melyet, amennyiben lehetséges rövid szöveges üzenetben (SMS) is megküld a bejelentőnek.

- Az ügyfélszolgálat a bejelentett adatokat megküldi az adóhatóság részére.

- A korábbi bejelentést a regisztrációs szám ismeretében lehet módosítani.

A bejelentés során jelezni kell, hogy

- új bejelentést kíván tenni, vagy korábbi bejelentést kíván módosítani

- a munkáltató által foglalkoztatni kívánt alkalmi munkavállalók létszáma a bejelentés időpontjában és a bejelenteni kívánt munkavállalók létszámát figyelembe véve meghaladja-e a törvényben foglalt korlátot

- a munkáltató a tárgyhónapban felhalmozott-e 300 eFt összegű kiegyenlítetlen adótartozást

A bejelentés megkezdésekor az országos telefonos ügyfélszolgálat a bejelentőt nyilatkoztatja arról, hogy korábban tett-e már bejelentést.

Megítélésünk szerint a mezőgazdasági idénymunkák esetében, amikor a munkavállalók létszáma, illetve a munkavégzés megkezdése több napra előre nem látható biztosan, javasolt a naponkénti telefonos bejelentés alkalmazása. Ebben az esetben nem merülhetnek fel a korábban bejelentett adatok módosításából eredő problémák, illetve az indokolatlan közteherfizetés is elkerülhető.


1.5.2. Bevallási kötelezettség

A munkáltató az egyszerűsített foglalkoztatással összefüggő bevallási kötelezettségét

- ha elektronikus bevallásra kötelezett, az ügyfélkapun keresztül XX08-as bevalláson

- ha elektronikus bevallásra nem kötelezett, papír alapon XX08E bevalláson teljesíti

A bevallást mindkét esetben a tárgyhónapot követő hónap 12-ig kell teljesíteni

1.5.3. Közteher befizetési kötelezettség

A munkáltató a közteher-fizetési kötelezettségét a tárgyhót követő hó 12-éig, az állami adóhatóság által erre a célra meghatározott beszedési számla javára teljesíti.

A közterhet a NAV Egyszerűsített foglalkoztatásból eredő közteher befizetések beszedési számlára (10032000-06057763).

1.5.4. Igazolások kiadása

Alkalmi munkavállalónak a munkavégzés befejeztekor csak adóigazolást kell kiadni. Ez nem vonatkozik az idénymunka keretében foglalkoztatottakra, számukra a munkaviszony megszűnésekor ki kell adni a munkaviszonyra vonatkozó igazolásokat is. A kifizetett összegről szóló igazolásból ki kell derülni, hogy az összegből mennyi a rendkívüli munkavégzésért (túlóra), az ügyeletért, a készenlétért kapott összegnek. Ez utóbbi rendelkezést nem kell alkalmazni, ha a jogviszony munkaszerződéssel jött létre.

1.6. Az egyszerűsített foglalkoztatás és az álláskeresési járadék kapcsolata

Az álláskeresési járadék folyósításának időtartama alatt folytatott alkalmi foglalkoztatásnak minősülő munkaviszony időtartama az álláskeresési járadék folyósítási idejének kimerítését vagy megszüntetését követően megállapított álláskeresési járadék esetében nem vehető figyelembe jogosultsági időként.

Meg kell szüntetni az álláskeresési járadék folyósítását, ha az álláskereső kereső tevékenységet 90 napot meghaladóan folytat, kivéve az alkalmi foglalkoztatási jogviszonyban történő foglalkoztatás esetét.

Szüneteltetni kell az álláskeresési járadék folyósítását, ha az álláskereső rövid időtartamú, legfeljebb kilencven napig tartó kereső tevékenységet folytat, kivéve az alkalmi foglalkoztatásnak minősülő munkaviszonyban történő foglalkoztatás esetét.

1.7. Az egyszerűsített foglalkoztatás díjának kifizetése

Az egyszerűsített foglalkoztatás munkabérének kifizetésére az Mt. szabályai érvényesek, sem az Mt. sem az Efo tv. nem tartalmaz eltérő szabályokat.

Így tehát a munkavállaló részére járó munkabért - eltérő megállapodás hiányában - utólag, legalább havonta egy alkalommal kell elszámolni.

A munkabért a tárgyhónapot követő hónap tizedig napjáig ki kell fizetni.

A munkaviszony hó közbeni megszűnésekor a munkabért a munkaviszony megszűnésének napján, de legkésőbb a munkaviszony megszűnésétől számított ötödik munkanapon kell kifizetni.

Ezek a szabályok vonatkoznak az idénymunkára is, tehát az idénymunkával foglalkoztatottak részére a ledolgozott napokra járó munkabért nem kell naponta kifizetni, az több ledolgozott nap egyszeri utólagos kifizetésével teljesíthető.
A mellékletben szereplő „Egyszerűsített foglalkoztatás díjának kifizetését igazoló bizonylat” alkalmas a munkáltatónál töltött napok és az egy napra jutó munkabér (mentesített keretösszeg figyelése) összesített nyilvántartására.

2. Adózás

2.1 ÁFA

Nem érinti

2.2 Társasági adó

Az egyszerűsített foglalkoztatáshoz kapcsolódó bérek a minimálbér napi összegének kétszereséig, és közteher az adó alapját csökkenti.

2.3 SZJA

2.3.1 SZJA szerint adózó (vállalkozó)

Az egyszerűsített foglalkoztatáshoz kapcsolódó bérek a minimálbér napi összegének kétszereséig, és közteher az adó alapját csökkenti.

2.3.2 Magánszemély

Ha az egy napra elszámolt összeg a mentesített keretösszeget meghaladja, a felettes rész munkaviszonyból származó jövedelemnek minősül, és a magánszemély bevallásában az erre jutó adót bevallja és megfizeti.

2.4 Egyéb adók és járulékok

Fizetendő közteher az 1. pontban részletezettek szerint.

3. Könyvviteli elszámolás

3.1 Kettős könyvvitel

A jövedelem elszámolása és kifizetése a munkavállalónak

T543 Egyéb bérköltség
K4711 Kereset elszámolási számla

T4711 Kereset elszámolási számla
K381 Pénztár vagy 384 Elszámolási betétszámla


Egyszerűsített foglalkoztatás közterhének elszámolása és befizetése

T569 Egyéb bérjárulékok
K473 Társadalombiztosítási kötelezettség

T473 Társadalombiztosítási kötelezettség
K3841 Elszámolási betétszámla

3.2 Egyszeres könyvvitel

A jövedelem kifizetése a munkavállalónak

NF - Pénztár kiadás
NF - Munkabér

A közteher megfizetése

NF - Bankszámla kiadás
NF - Munkabér közterhei

3.3 Szja szerinti adózás

A jövedelem kifizetése a munkavállalónak

PK - Alkalmazott bére és közterhei

A közteher megfizetése

PK - Alkalmazottak bére és közterhei

4. Iratminták, nyomtatványok

Iratminták/nyomtatványok Adatlap alkalmi munkavállaló bejelentéséhez
Csoport: Iratminták/nyomtatványok, Fájl: doc - 33 KiB
Szerző: Varga Ferenc, 2010-08-01 - Hatályos, Módosítva: 2013-09-27 16:45:16
Ha az alkalmi munkavállalók APEH-hoz történő bejelentését nem a munkáltató teljesíti (pl.könyvelőiroda), ezen a lapon közli a munkáltató a szükséges adataikat.
Kulcsszavak: alkalmi, mezőgazdasági, természetes személy, háztartási, növénytermesztési, idénymunka, kiemelten közhasznú, közteher, tízezer, közteherelőleg, idegenforgalmi
Iratminták/nyomtatványok Alkalmi munkavállaló havi nyilvántartása
Csoport: Iratminták/nyomtatványok, Fájl: doc - 48.5 KiB
Szerző: Varga Ferenc, 2010-08-01 - Hatályos, Módosítva: 2013-09-27 16:57:52
A munkavállaló foglalkoztatásának havi összesített nyilvántartása történhet ezen a nyomtatványon.
Kulcsszavak: alkalmi, mezőgazdasági, természetes személy, háztartási, növénytermesztési, idénymunka, kiemelten közhasznú, közteher, tízezer, közteherelőleg, idegenforgalmi
Iratminták/nyomtatványok Az alkalmi foglalkoztatás napjainak nyilvántartása.
Csoport: Iratminták/nyomtatványok, Fájl: doc - 57 KiB
Szerző: Varga Ferenc, 2014-01-01 - Hatályos, Módosítva: 2014-06-25 12:36:08
A nyomtatvány segítségével követhetők egy-egy munkavállaló éves alkalmi foglalkoztatásának napjai, megakadályozva ezzel a napi korlátok túllépését.
Kulcsszavak: egyszerűsített foglalkoztatás, alkalmi munka, nyilvántartás, napok
Iratminták/nyomtatványok Egyszerűsített foglalkoztatás díjának kifizetését igazoló bozonylat
Csoport: Iratminták/nyomtatványok, Fájl: doc - 38 KiB
Szerző: Varga Ferenc, 2010-08-01 - Hatályos, Módosítva: 2013-09-27 16:52:32
A munkáltató foglalkoztatottként ezen a nyomtatványon közölhet adatot az éves kifizetésekről.
Kulcsszavak: alkalmi, mezőgazdasági, természetes személy, háztartási, növénytermesztési, idénymunka, kiemelten közhasznú, közteher, tízezer, közteherelőleg, idegenforgalmi
Iratminták/nyomtatványok Egyszerűsített munkaszerződés (2010.08.01-től)
Csoport: Iratminták/nyomtatványok, Fájl: doc - 38.5 KiB
Szerző: Varga Ferenc, 2010-08-01 - Hatályos, Módosítva: 2013-09-27 17:01:22
2010.08.01-tőlalkalmazható munkaszerződés minta.
Kulcsszavak: alkalmi, mezőgazdasági, természetes személy, háztartási, növénytermesztési, idénymunka, kiemelten közhasznú, közteher, tízezer, közteherelőleg, idegenforgalmi
Iratminták/nyomtatványok Igazolás az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevételről
Csoport: Iratminták/nyomtatványok, Fájl: pdf - 391.67 KiB
Szerző: Varga Ferenc, 2015-01-01 - Hatályos, Módosítva: 2015-01-08 10:14:02
Az egyszerűsített foglalkoztatás egy adott időszakára adhat a munkáltató kifizetési igazolást a nyomtatvány segítségével.
Kulcsszavak: egyszerűsített, foglalkoztatás, bevétel, kifizetett, bevétel, naptári, napjai
Iratminták/nyomtatványok Munkaidő nyilvántartás
Csoport: Iratminták/nyomtatványok, Fájl: xls - 21.5 KiB
Szerző: Varga Ferenc, 2010-08-01 - Hatályos, Módosítva: 2013-09-27 17:06:37
A nyomtatvány egy-egy foglakoztatott havi munkaidejének nyilvántartására szolgál a nyomtatvány.
Kulcsszavak: alkalmi, mezőgazdasági, természetes személy, háztartási, növénytermesztési, idénymunka, kiemelten közhasznú, közteher, tízezer, közteherelőleg, idegenforgalmi

5. Kapcsolódó jogszabályok, állásfoglalások

Jogszabály 1991. évi IV. törvény a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2022-12-25 13:23:10
Jogszabály 2005. évi CLXIV. Törvény a kereskedelemről
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2013-09-27 17:22:52
Jogszabály 2010. évi LXXV. törvény az egyszerűsített foglalkoztatásról
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2023-08-03 11:46:23
Jogszabály 2012. évi I. törvény a munka törvénykönyvéről
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2015-02-09 10:28:40
Jogszabály 2018/25. Adózási kérdés tájékoztató az egyszerűsített foglalkoztatás szabályait érintő változásról
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2018-03-06 10:46:45
Jogszabály 2018/64. Adózási kérdés filmipari statiszta egyszerűsített foglalkoztatása esetén alkalmazandó szabályok
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2018-12-19 09:49:25
Jogszabály 2019. évi CXXII. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2021-01-29 15:16:03
Jogszabály 2019/17. Adózási kérdés az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevétel értelmezése [az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Efo tv.) 9. §]
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2019-05-29 08:53:31
Jogszabály 2023. évi XC. törvény a harmadik országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó általános szabályokról
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2024-04-16 15:24:31
Jogszabály 223/2010. (VII. 30.) Korm. rendelet az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény végrehajtásáról
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2024-03-18 13:51:47
Jogszabály 3/2010. (VII. 30.) NGM rendelet az egyszerűsített foglalkoztatásból származó jövedelem és közteher bejelentésére, befizetésére vonatkozó eljárási szabályokról
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2013-09-27 18:00:36
Jogszabály 5/2017 Adózói kérdés-válasz Az egyszerűsített munkaviszony alkalmazási területe
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2017-03-31 10:26:11
Jogszabály 508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelet a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2023-12-10 16:57:32
Jogszabály 64/2016. Adózói kérdés-válasz Az esedékesség évét követő évben kifizetett munkabérre vonatkozó szabályok alkalmazása egyszerűsített foglalkoztatás esetében
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2016-09-09 10:58:21
Jogszabály Tájékoztató az egyszerűsített foglalkoztatás szabályainak változásáról
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2016-09-08 16:57:14
Jogszabály Tájékoztató az egyszerűsített foglalkoztatáshoz kapcsolódó létszámkorlát megállapításáról
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2016-09-08 16:57:31

6. Módosítás az előző változathoz képest

2024.01.01-től változik a mentesített keretösszeg nagysága, tekintettel arra, hogy ebben az esetben az év elején érvényes minimálbért és garantált bérminimumot kell figyelembe venni. Így módosult az 1.1.2. pont.

Törlésre került a 2023. évi minimálbér rendelet.

Az anyag kiegészült a következővel: A 223/210. sz. Korm. rendelet módosítása értelmében a bejelentés megkezdésekor az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 42. § b) pontja szerinti országos telefonos ügyfélszolgálat (a továbbiakban: ügyfélszolgálat) a bejelentőt nyilatkoztatja arról, hogy korábban tett-e már bejelentést (1.5.1. pont)
Beillesztettem a 2023. év XC. tv szakaszát arról, hogy a hallgatói mobilitási igazolással rendelkező harmadik országbeli állampolgár munkát a szorgalmi időszakban, illetve szorgalmi időszakon kívüli hogyan vállalhat (1.4.1. pont).

Hatályosság nem változott.
Kulcsszavak: alkalmi, mezőgazdasági, természetes személy, háztartási, növénytermesztési, idénymunka, kiemelten közhasznú, közteher, tízezer, közteherelőleg, idegenforgalmi, efo
Vissza az elejére