Pénzmosás elleni szabályzat könyvviteli szolgáltatók részére

Időállapot:

(Kattintson a gombra a fájl megnyitásához, illetve letöltéséhez.)

Szabályzatminták
Csoport: Szabályzatminták, Fájl: zip - 1.92 MiB
2024-01-01 - Hatályos, Szerző: Dr.Zatik Levente, Módosítva: 2024-03-18 20:29:56
A tömörített állomány tartalmazza a könyvviteli (könyvelői) szolgáltatást megbízási vagy vállalkozási jogviszony alapján végző szolgáltatóknak készített belső szabályzatmintánkat mellékletekkel, továbbá a pénzmosás elleni feladatok végrehajtásához szükséges ellenőrző listát, tájékoztatót, illetve jóváhagyási kérelmet. Az itt található nyomtatványok az iratmintatárunkban is megtalálhatóak.
Kulcsszavak: pénzmosási szabályzat, pénzmosás, szabályzat könyvelő, pénzmosás könyvelő

Módosítás az előző változathoz képest:

A szabályzatminta kiegészült a kijelölt felelős vezető és a megfelelési vezető fogalmával és hatáskörének meghatározásával. A NAV útmutatója szerint a pénzmosás elleni szabályzatban rögzíteni kell a kijelölt felelős vezető és a megfelelési vezető adatait. 2024. július 1-et követően a kijelölt vezető feladatait a kijelölt felelős vezető és a megfelelési vezető látja el.

A kijelölt felelős vezetőt és a megfelelési vezetőt 2024. 07.01-től a tevékenység megkezdését követő öt munkanapon belül ki kell nevezni.

A kijelölt felelős vezető a szolgáltató vezetője, vagy az irányító testület tagjai közül kerülhet ki, ő felel azért, hogy a szolgáltató a pénzmosás elleni kötelezettségeit végrehajtsa. Egyéb jogkörei mellett ő hagyja jóvá az üzleti kapcsolat létesítését a magas kockázatú ügyfelekkel.

A megfelelési vezető olyan vezető beosztású alkalmazott, aki azért felel, hogy a szolgáltató alkalmazottai a pénzmosás elleni feladatokat végrehajtsák.

1. Feladata az ügyfelek kockázati besorolásainak felülvizsgálata magas kockázatú ügyfelek esetén évente, alacsony és átlagos kockázatú ügyfelek esetén öt évente.
2. feladata az ügyfelekre vonatkozó adatok és okiratok naprakészségének ellenőrzése.
3. ellenőrzi, hogy a foglalkoztatottak a bejelentésre okot adó körülményeket felismerték-e.

A szabályzatminta kiegészült a tartós üzleti egység fogalmával, ami egyfelől a telephelyet és a székhelyen kívüli más tartós üzleti letelepedéssel járó helyet jelent, másfelől külföldi székhelyű szolgáltatót, ha határon átnyúló szolgáltatását külön szervezet, közvetítő igénybevételével nyújtja.

A szabályzatminta kiegészült azzal, hogy a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet ügyfél nyilvántartja a tényleges tulajdonosaira vonatkozó adatokat és gondoskodik ezen adatok naprakészen tartásáról az Afad-törvény alapján, amelynek következtében az ügyfél képviselőjét jogszabály kötelezi arra, hogy mindenkor naprakész adatokkal rendelkezzen az általa képviselt szervezet tényleges tulajdonosi struktúrájáról.

A szabályzatminta kiegészült azzal, hogy pénzmosás gyanúja esetén a szolgáltató azonnali hatállyal megszüntetheti az üzleti kapcsolatot ügyfelével két feltétellel:
a) ha a felmondási idővel járó késedelem azzal a veszéllyel jár, hogy a szolgáltató bűncselekményből származó ügyletek végrehajtásában működne közre,
b) a pénzügyi információs egység jelzése alapján az üzleti kapcsolat azonnali hatályú megszüntetésével ellentétes bűnmegelőzési, nyomozási érdek nem áll fenn.

Kikerült a NAV útmutatóból, s így a Pmt. szabályzatmintából az, hogy a Kit. szerinti ügyfél szűrést különösen a külföldi természetes személyek és szervezetek, külföldi vezető tisztségviselők, külföldi tulajdonosok viszonylatában kell elvégezni. A szűrést a teljes ügyfélállomány vonatkozásában el kell végezni a NAV szankciós listák változásáról való tájékoztatása esetén.

Módosult az ügyfél-átvilágítási adatlap (a szabályzatminta 1. sz. melléklete): tartalmazza az ügyfél, vagy képviselőjének nyilatkozatát arról, hogy köteles a tudomásszerzéstől számított öt munkanapon belül értesíteni a szolgáltatót az ügyfél-átvilágítás során megadott adatokban, illetve a tényleges tulajdonos személyét érintően bekövetkezett változásról.

Módosult a kiemelt közszereplői nyilatkozat (a szabályzatminta 2. sz. melléklete): a nyilatkozat mintában feltüntetésre került olyan szövegrész is, ami szerint a tényleges tulajdonos NEM minősül kiemelt közszereplőnek.

Módosult az oktatási tematika (a szabályzatminta 6. sz. melléklete): a XI. pontban feltüntetésre került a tematikában az atipikus szankciók ellenőrzése.
Vissza az elejére