Munkabér előleg
A PDF fájl elkészítése - az anyag hosszától függően - akár néhány percig is eltarthat. Kérjük várjon türelemmel.
A PDF megnyitása, vagy mentése után nyugodtan bezárhatja ezt az üzenetablakot.
Szerző: Varga Ferenc, 2019-07-01 - 2019-12-31, Módosítva: 2019-07-24 10:53:14
Tartalomjegyzék:
A téma rövid leírása
Az anyag a munkabér előleg nyújtásának szabályait és elszámolását tartalmazza.
1. A munkabérelőleg elszámolásának gyakorlata
Munkabérelőleg:
Munkaviszonyban álló részére, az elkövetkező időszakra járó munkabér terhére –a munkavállaló kérésére- kifizetett összeg.
Az Szja. tv. nem rendel adóztatást a munkabérelőleghez, feltéve, hogy az nem több mint a folyósítás napján érvényes minimálbér ötszöröse és a visszafizetési határidő nem több mint hat hónap.
Munkabér előleg folyósításakor sem Szja-előleget, sem egyéni járulékot nem kell vonni, a munkáltatót sem terhelik járulékfizetési kötelezettségek. Az adók elszámolása a bér kifizetésekor történik a fő szabályok szerint, ekkor kerül levonásra az előleg meghatározott része.
Az Szja tv. a munkabérelőleg folyósításához nem fűz folyamatos visszafizetési kötelezettséget. Erre való tekintettel, ha a munkabérelőleg levonása bármely okból megszakadt, s csak később folytatódik, kamatkedvezményből származó jövedelem nem keletkezik. A visszafizetés átmeneti szünetelése azonban a hat hónapos maximális visszafizetési határidőt nem hosszabbítja meg.
Ha a munkabérelőleg nem felel meg a fenti feltételnek, vizsgálni kell, hogy nem keletkezik-e kamatkedvezményből származó jövedelem.
Ha a munkabérelőleg visszafizetése előtt újabb munkabérelőleget folyósítanak, kamatkedvezmény miatt keletkezhet jövedelem.
Kamatkedvezményből származó jövedelme keletkezik a magánszemélynek, ha a nem előírásoknak megfelelően kapott munkabér előleg után nem fizeti meg a jegybanki alapkamat + 5 % mértékű kamatot.
A kamatkedvezményből származó jövedelem adóalapja a kamatkedvezmény 1,18-szerese. Az adó mértéke az adóalap 15 %-a. A munkáltatót a kamatkedvezményből származó jövedelem után 17,5 % mértékű szociális hozzájárulási adó fizetési kötelezettség is terheli.
Az adót és a szociális hozzájárulási adót a kifizető adóévenként, az adóév utolsó napjára állapítja meg, a rá irányadó bevallási határidőre vallja be, és fizeti meg.
Ha a követelés az adóévben megszűnt, akkor a megszűnés napjára kell az adót és a járulékot megállapítani, bevallani, megfizetni.
2. Adózás
2.1 ÁFA
Nem érinti
2.2 Társasági adó
A tárgyalt témának Tao. vonzata nincs, amennyiben a kifizetés nem eredményez kamatkedvezményt. Kamatkedvezmény esetén a munkáltató által fizetett adók és járulékok elismert költségek.
2.3 SZJA
2.3.1 SZJA szerint adózó (vállalkozó)
A tárgyalt témának adó vonzata nincs, amennyiben a kifizetés nem eredményez kamatkedvezményt. Kamatkedvezmény esetén az egyéni vállalkozó munkáltató által fizetett adók és járulékok elismert költségek.
2.3.2 Magánszemély
Az Szja tv. szerinti megkötésekkel fizetett és visszafizetett munkabérelőlegnek SZJA vonzata nincs.
2.4 EVA
2.4.1 Kettős könyvvitelt vezető EVA alany
Ha nem az adómentes feltételeknek megfelelően történik a kifizetés és a kamatkedvezmény miatt jövedelem adója és járuléka lesz, az EVA alapját nem érinti, de az adózott eredmény összegét csökkenti, ezzel a fizethető osztalék mértéke csökken.
2.4.2 Bevételi nyilvántartást vezető EVA alany
Nem érinti
2.5 Egyéb adók és járulékok
A kamatkedvezmény után a munkáltató 17,5 % szociális hozzájárulási adót fizet.
3. Könyvviteli elszámolás
3.1 Kettős könyvvitel
A munkabérelőleg folyósítása
T3611 Munkavállalóknak folyósított előlegek a kifizetett előleg összegével
K3811 Pénztár az előleg összegével
A munkabérelőleg elszámolása munkabérből történő levonással
T541 Bérköltség a bruttó bér összegével
K4711 Kereset-elszámolási számla a bérköltség a bruttó bér összegével
T4711 Kereset-elszámolási számla az előleg összegével
K3611 Munkavállalóknak folyósított előlegek a levont előleg összegével
T4711 Kereset-elszámolási számla a munkabér nettó összegével
K 3811 Pénztár a munkabér nettó összegével
A munkabértől történő egyéb levonásokat a példa nem részletezi.
3.2 Egyszeres könyvvitel
Munkabérelőleg folyósítása
NF - Pénztár kiadás a munkabérelőleg összegével
NF - Követelés nő a munkabérelőleg összegével
A munkabérelőleg elszámolása munkabérből történő levonással
NF - Pénztár kiadás a munkabér bruttó összegével
NF - Munkabér a bér bruttó összegével
NF - Pénztár bevétel a munkabérből történő levonások összegével
NF - Kötelezettség nő a munkabérből történő levonások összegével
NF - Pénztár bevétel a munkabér előleg összegével
NF - Követelés csökken a munkabérelőleg összegével
3.3 Szja szerinti adózás
PK - Munkabérelőleg folyósítása
PK - Alkalmazott bére és közterhei a munkabérelőleg nettó összegével
PK - A munkabérelőleg elszámolása munkabérből történő levonással
PK - Alkalmazott bére és közterhei a levonásba helyezett előleget meghaladó bruttó bér összegével
PK - Munkabérből történő levonások
PK - Egyéb eredményt nem képező bevételek a munkabérből történő levonások összegével
4. Iratminták, nyomtatványok
|
Munkabérelőleg igénylés
Csoport: Iratminták/nyomtatványok, Fájl: doc - 31.5 KiB
Szerző: Varga Ferenc, 2017-01-01 - Hatályos, Módosítva: 2017-06-21 11:15:50
Munkabérelőleg kérelem minta. Szerkeszthető.
Kulcsszavak: munkabér, előleg, kiutalás, készpénz, havi, levonás, hat havi, visszafizetni
|
|
Munkabérelőleg nyilvántartása
Csoport: Iratminták/nyomtatványok, Fájl: doc - 32 KiB
Szerző: Varga Ferenc, 2010-01-01 - Hatályos, Módosítva: 2013-09-07 11:56:47
A nyilvántartás tartalmazza a kifizetett munkabérelőleget, a visszafizetés ütemezését, a tényleges visszafizetés időpontját és összegét.
Kulcsszavak: munkabér, munkabérelőleg, munkáltató, munkaviszony, minimálbér, SZJA-előleg, visszafizetés, kamatkedvezmény, levonás, jövedelem, követelés
|
5. Kapcsolódó jogszabályok, állásfoglalások
|
133/1999. APEH iránymutatás munkabérelőleggel összefüggő kamatkülönbözet adókötelezettsége
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2013-09-07 11:50:46
133/1999. APEH iránymutatás munkabérelőleggel összefüggő kamatkülönbözet adókötelezettsége
A hatályos Szja tv. 72. § (4) bekezdés b) pontja a munkabérelőleg folyósításához nem fűz folyamatos visszafizetési kötelezettséget. Erre való tekintettel, ha a munkabérelőleg levonása bármely okból megszakadt, s csak később folytatódik, a hivatkozott törvényhely továbbra is alkalmazható, s kamatkedvezményből származó jövedelem nem keletkezik.
(PM Jövedelemadók Főosztálya 5574/1999. - APEH Adónemek Főosztálya 1222602450/1999.; AEÉ 1999/11.)
Jogszabály bezárása
|
|
1995. évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2015-12-12 15:58:07
1995. évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról
8. § (1) Az e törvény hatálya alá tartozó jövedelem után az adó mértéke - ha e törvény másként nem rendelkezik - az adóalap 15 százaléka.
(2) Belföldi illetőségű magánszemély által megszerzett külön adózó jövedelem esetében az adót csökkenti a jövedelem után külföldön megfizetett adó. Ha e törvény másként nem rendelkezik, a fizetendő adó - nemzetközi szerződés hiányában - a külföldön megfizetett adó beszámítása következtében nem lehet kevesebb az adóalap 5 százalékánál, és nem vehető figyelembe külföldön megfizetett adóként az az összeg, amely nemzetközi szerződés rendelkezése vagy külföldi jog alapján a jövedelem után fizetett adó összegéből a magánszemély részére visszajár.
72. § (1) Kamatkedvezményből származó jövedelem a kifizető magánszeméllyel szemben fennálló követelésére a jegybanki alapkamat 5 százalékponttal növelt összegével - ha a kifizető bizonyítja, hogy a szokásos piaci kamat ennél alacsonyabb, akkor a szokásos piaci kamattal - kiszámított kamatnak az a része, amely meghaladja az e követelés révén a kifizetőt megillető kamatot (kamatkedvezmény). A kamatkedvezményt a kifizető követelése révén a magánszemélyt terhelő kötelezettség összegére - ha a követelés értékpapír-kölcsönzésből származik, akkor az értékpapírnak a szerződés megkötésének napjára megállapított szokásos piaci értékére - vetítve kell kiszámítani.
(2) A kamatkedvezményből származó jövedelem adóalapja a kamatkedvezmény 1,18-szorosa. Az adót a kifizető adóévenként, az adóév utolsó napjára - ha a követelés az adóévben megszűnt, akkor a megszűnés napjára - megállapítja, valamint a kifizető által levont jövedelemadó megfizetésére és bevallására irányadó rendelkezések szerint megfizeti, illetve bevallja. Az osztalékelőleg kifizetésének adóévére az osztalékadóelőleg alapján keletkező kamatkedvezményből származó jövedelmet a kifizető a beszámoló elfogadásának napján állapítja meg, egyebekben az előző rendelkezések szerint jár el.
(3)
(4) A jövedelem megállapításánál - az (1)-(3) bekezdésben foglaltaktól függetlenül - nem kell figyelembe venni a következő jogcímeken és a következő feltételekkel fennálló követelések utáni kamatkedvezményt:
g) olyan munkabérelőleg, amelynek folyósítása legfeljebb hat havi visszafizetési kötelezettség mellett, legfeljebb a folyósítás napján érvényes minimálbér havi összegének ötszörösét meg nem haladó értékben történik, azzal, hogy ha a munkáltató az általa az előzőek szerint folyósított munkabérelőleg visszafizetése előtt újabb munkabérelőleget folyósít, arra ez a rendelkezés nem alkalmazható;
Jogszabály bezárása
|
|
2018. évi LII. törvény a szociális hozzájárulási adóról
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2019-07-24 10:53:42
2018. évi LII. törvény a szociális hozzájárulási adóról
1. § (1) Szociális hozzájárulási adó (a továbbiakban: adó) fizetési kötelezettség áll fenn a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) szerint összevont adóalapba tartozó adó (adóelőleg) alap számításnál figyelembe vett jövedelem után.
(4) Az (1)-(3) bekezdésen túl adófizetési kötelezettség terheli az Szja tv. szerint külön adózó jövedelmek közül
a) a béren kívüli juttatások [Szja tv. 71. §],
b) a béren kívüli juttatásnak nem minősülő egyes meghatározott juttatások [Szja tv. 70. §],
c) a kamatkedvezményből származó jövedelem [Szja tv. 72. §]
Szja tv. szerinti adóalapként meghatározott összegét.
2. § (1) Az adó mértéke az adóalap 17,5 százaléka, az 1. § (4) bekezdésben foglalt esetekben a juttatások adóalapként meghatározott összegének 17,5 százaléka.
26. § Az 1. § (4) bekezdés c) pontja szerinti kamatkedvezményből származó jövedelem után fizetendő adót évente, az adóévet követő év január 12-éig kell megfizetni. Ha a kamatkedvezmény év közben megszűnik, az adót a megszűnés napját követő hónap 12-éig kell megfizetni.
Jogszabály bezárása
|
|
262/1997. APEH iránymutatás a prémiumelőleg adókötelezettsége
Feltöltő: Varga Ferenc, Módosítva: 2013-09-07 11:52:00
262/1997. APEH iránymutatás a prémiumelőleg adókötelezettsége
A dolgozók és vezetők részére kifizetett prémiumelőleg nem rendszeres bérjövedelemnek tekintendő és ennek megfelelőek az adóelőleg levonási szabályok.
A Szja tv. 72. §-a a hitelként kapott összeg adózási szabályait foglalja össze. E szakasz (4) bekezdés b) pontja olyan munkabérelőlegről szól, melynek visszafizetési kötelezettsége fennáll. A prémiumelőleg - a neve szerint is - olyan jövedelem, mely a magánszemély jövedelme lesz "csak" a végleges összeg még nem ismert, ezért a kifizetett részt előlegnek nevezik.
Természetesen az adóelőleg levonására a nem rendszeres jövedelemre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, függetlenül attól, hogy a számviteli törvény előírásai szerint milyen módon kell ezt nyilvántartani.
(PM Jövedelemadók főosztálya 7132/1997. - APEH Adónemek főosztálya 9270202318/1997.; AEÉ 1997/13.)
Jogszabály bezárása
|
6. Módosítás az előző változathoz képest
2019.07.01-től a Szociális hozzájárulási adó mértéke 17,5 %. Javításra került az 1. és 2.5. pont.
Kulcsszavak: munkabér, munkabérelőleg, munkáltató, munkaviszony, minimálbér, SZJA-előleg, visszafizetés, kamatkedvezmény, levonás, jövedelem, követelés